Tuesday, November 24, 2009

Am I a low achiever???

"Learning without making connections is what we would regard as learning by rote. Such learning is easily confused or forgotten, particularly by many low achievers with poor memories, and is of little value in application to real life situation."
- Haylock,D & D'Eon,M (1991).

Ulasan: Mmg betul kalau belajar tanpa membuat hubungkait dengan kehidupan sebenar, maka sebenarnya kita ni belajar secara menghafal. Kaedah hafal ni akan memberi kredit kpd pelajar2 pandai tetapi bukan pelajar2 lemah.

Ini mengingatkan aku semasa berada di bangku sekolah...semua subjek aku kena hafal termasuklah subjek yang tak popular iaitu kajian tempatan (skrg dah takde subjek ni..heh). Mak aku suruh hafal dan akan disoal setiap hujung minggu. Yang aku kagum setiap muka surat dalam buku teks akan disoal..fuhhh..kalau tak dendanya ialah..hadiah 'rotan' dan aku tak boleh bermain dgn kwn2 sepermainanku..tp cam biasala kan..hafal tetap hafal..cuma kdg2 tak mampu nak hafal, dpt lah hadiah 'istimewa' tu..hehe..
Sampai satu tahap, masuk sekolah menengah..aku dah tak mampu nak hafal..cikgu2 sume mengajar teori dan terlalu byk penghafalan bagi memudahkan pelajar menjawab soalan peperiksaan...sampai sekarang aku dah tak mampu hafal nota melainkan kalau aku dpt kaitkan nota itu dgn realiti kehidupan sebenar...(sbb tu aku selalu komen pasal periksa ptk.) Kesimpulannya ialah..kalau ikut penyelidik di atas, aku ni mcm tergolong di kalangan golongon 'low achiever'..huhu..tak sesuai guna teknik hafalan..TAPI aku adalah 'low achiever' yang ada 'kelas'..hahah..(nak sedapkan ati..)

p/s: sori en3 aku lately byk pasal buku2..coz aku kena continue research aku yg dah lama 'hang'..bosan2 aku masuk la blog pasal apa yg aku baca..korang layan la ye..heheh..opss..research aku ni pasal camna nak ajar Matematik pd budak lemah dgn menggunakan teknologi multimedia + strategi pengajaran penyelesaian masalah...kalau korang ada idea..boleh kongsi dgn aku..aku dah tahap nak 'biol' belajar tak abis2 ni..

0 comments: