Friday, November 6, 2009

Kek..oh..kek...

Inilah dia kek yang ke-2 dan ke-3 aku buat seumur hidup aku..kek pertama aku buat aritu masa raya, aku buat kek pisang..tak sempat nak amik gambar..mcm aku cakap dulu, di M'sia aku tak pernah buat kek..tolong org buat kek ada..antara sebab musabab aku tak pernah buat kek; 1) rumah aku takde oven 2)kat M'sia melambak2 org jual kek, so beli jerk 3) malas..heheh
Kek yg kat atas ni aku berguru dpd Ina, geng guru IT ukm..asalnya kek oren..tp sebab aku tak sempat nak beli oren sunquick, so aku tak letak la bahan tu..disebabkan ada perisa vanilla, aku namakan kek ni 'kek vanilla'..hehe..rasak la..kalau korang tgk rupa luaran tak brapa cantek, tp rasa dia..perghhh..lazat..tq ya tok guru ina..so betullah org kata.."don't judge by its cover"..bahan2nya agak mudah dan senang..1)2 cwn gula 2) 2 cwn majerin 3) 3 cwn tepung 4) 6 biji telur 5) 1 sudu kecil esen vanilla 6) oren sunquick secukup rasa 7)1/2 sudu kecil baking powder

Kek seterusnya aku buat ni ialah kek coklat..yang kat atas ni aku belum letak 'topping' lg..

ha..yg ni aku dah letak toping..baru nampak cantek skit..hehe
yang ni dah dipotong dan boleh dimakan..rasanya...fuhhhhh...sampai hubby aku cakap inilah kek coklat yang paling sedap dia makan seumur hidup..mula2 aku rasa macam kena perli..hehe..maklumlah first time buat kek coklat..tapi setelah disahkan oleh persatuan 'Food Tester' Naim, kakak & Jannah..barulah aku percaya kek ni mmg betul2 sedap..lbh sedap dpd yang aku beli kat kedai...bukan aku nak eksen..tapi itulah hakikatnya..hahaha...nak tau apa dia resipinya??? aku recommend korang cuba..aku berguru dgn internet, korang boleh tgk link kat sini..http://majlisimpian.com/blog/?p=74 Pasal koko tu, aku just pakai serbuk minuman coklat, kalau kat M'sia boleh pakai VICO ke..atau apa2 serbuk minuman coklat yg korang minum..buat..jgn tak buat..aku dah buat 2 kali dah kek ni..selamat mencuba!!! Ops..lupa nak ucap time kasih kpd tuan punya blog yg menyebarkan resipi kek coklat sedap ni..TQ ye..:-)

0 comments: