Saturday, November 7, 2009

TOM TOM

gambar ihsan: http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/tomtom-go-920-t-2.jpg

Ada satu teknologi di sini yang aku nak kongsi dgn korang..namanya ialah TOM TOM..(bukan Tom Tom Bak ye..heheh..). Agak canggih..ada konsep AI (Artificial Intellingence).
1) Apa fungsinya???Fungsi Tom Tom ini ialah untuk membantu pemandu2 jalan raya memberi arahan destinasi dengan secara terperinci. Kalau sesiapa yang tak tahu jln kat UK ni..jgn bimbang..Tom Tom ialah jalan penyelesaian..insyaAllah korang takkan sesat.
2)Kat UK je ke? Aku dapat maklumat kat M'sia pun boleh guna..camanapun kena confirm dgn sesiapa yg tlh guna teknologi ni kat M'sia..
3)Macamana nak guna?? senang shj..korang masukkan shj poskod/ alamat lokasi bermula..dan juga destinasi yang hendak dituju..Tom Tom ini akan memberi arahan secara visual dan audio..(ada ciri2 multimedia)..cth. "Turn right...turn left..take first exit..etc..".
4)Bagaimana kalau tersilap jalan? Tom Tom ni akan memberi jalan alternatif untuk kembali ke destinasi yang sepatutnya..
5)Satu lagi..korang mesti tertanya2 mcm mana sistem Tom Tom ni boleh detect jalan2 raya secara terperinci kan? Hubby aku kata sistem ni ada link dgn pancaran satelite..macam kita nak tgk peta google satelite dalam internet..camtuler..yg lain2 pasal sistem Tom Tom aku tak explore lagi..kena buat kajian nnt...
6)Apa lg kelebihan Tom Tom? haa..kalau korang beli Tom Tom yg canggih sikit..siap boleh detect lokasi tempat2 menarik sepnjang perjalanan destinasi yang nak dituju..then..syyyyy..Tom Tom ni leh detect 'speed track'..so selamatla kpd sape2 yg sentiasa memandu laju..boleh stand by perlahankan kereta..satu lagi..kalau kawasan yg korang lalu ada lembu ke kambing ke..siap bunyi audio "mooo../bekkk.." nak bg warning pemandu perlahankan kenderaan..canggih kan?

Memang aku kagum dgn org yg cipta teknologi ni..tapi aku lbh kagum dgn Allah yg mencipta manusia dengan memberi idea dan tenaga bagi mereka cipta teknologi Tom Tom untuk kemudahan manusia sejagat....bak kata Allahyarham Ust Asri Rabbani dalam dendangan nasyidnya yg bertajuk "Mana milik kita..."..Kesimpulannya.."hebat mana manusia..hebat lagi Pencipta Alam ini..."

2 comments:

Ibu Aimy said...

ala kak kat malaysia dah ada la system GPS tu.. hehe

ketua geng..from UK...hehe said...

aku tau gps..dengar jerk tp tak pernah tgk & pakai secara life..yg ni aku pernah pakai..cam best jerk..pinjam org punyer..blm beli lg..tadok tih..100 lbh pound tu..huhu