Friday, December 18, 2009

Jom main masak2...

Kali ni aku nak kongsi camna nak buat karipap sadin yang MUDAH dan 'SIMPLE' sesuai bagi ibu2 yang 'bizi' dan 'lazi'..hehe..percayalah..aku takkan ajar korang resipi yg 'complicated' coz prinsip masakan aku.."MUDAH TAPI SEDAP"..hehe..Bagi sape2 yg dah pakar buat karipap ni..korang abaikan je la resipi ni..coz aku tau korang lagi 'terror' dpd aku esp geng2 Notts..maklumlah dah duduk bertahun kat UK ni..dah mcm2 resipi korang belajar..aku ni baru merangkak2 nak belajar buat kuih muih, lauk pauk dan mcm2 resipi lagi..Ok, sebenarnya aku dah turunkan ilmu ni pada Mas, ex-ofismate aku dan 'penuntut' aku ni dah berjaya membuat karipap inti telur dengan jayanya..berkat belajar dpd sifu..hehe...Berikut adalah resipinya (resipi utk 25-30 biji karipap yang comel2/sederhana):
[1] Buat inti sadin (2 tin kecil). Curah dalam kuali yang ada minyak sedikit. Goreng dan hancurkan ikan sadin dengan sudip serentak. Masukkan sos tomato 4-5 sudu besar (ikut cita rasa, kalau nak pedas letak cili sikit). Masukkan gula dan garam secukup rasa.
[2]Buat doh (kulit karipap): 4 cawan tepung, 3 sudu besar majerin, air dan garam secukup rasa. Mula2 masuk dan gaulkan tepung, majerin dan garam. Masukkan air sedikit demi sedikit sampailah adunan dah sebati menjadi doh seperti gambar no (2) di atas.
[3] Bulat2kan sederhana.
[4] Giling dengan penggiling (kalau takde boleh guna gelas kaca panjang) dan giling bulat seperti gambar no (4) yang ditunjukkan di atas. Letakkan inti sadin diatasnya.
[5] Lipat dan pintal pada hujung kulit karipap. (kalau tak tau pintal boleh guna garpu dan kelipkan hujung tersebut sehingga kulit karipap tertutup rapat. kalau tak reti jugak, korang beli je acuan karipap kat pasar malam..tak reti2 jugak..dah, takyah masak..abis citer...hehe)
[6] Goreng karipap pada api dan minyak sederhana.
[7] Bila dah warna cokat terang, angkat karipap dan bersedialah untuk makan...

_____________________________________________________________________

Entri nasi himpit ni dah aku masukkan aritu..tapi aku nak tambah sikit 'skill' aku kat korang..kali ni nasi himpit aku agak 'menjadi'..maksudnya mampat dan tak 'barai'. Resipi cam biasa aku ulang..3 cwn beras+8 cwn air, masak dlm rice cooker..bila dah masak terus masuk dan penuhkan dalam loyang, lepas tu pakai sarung tgn plastik..letak minyak sikit kat sarung tgn plastik coz takmau bg nasi himpit ni melekat masa operasi himpit menghimpit. Himpit rata dan mampatkan seboleh mungkin di setiap penjuru kanan, kiri dan tgh..tunggu sejuk, maka insyaAllah terbentuklah nasi himpit seperti gambar di atas. Sebenarnya aku pernah cuba nasi himpit segera kat Notts ni..mak aiii...dah lah lama nak masak..abis terbarai2 nasinya..hampeh betul..so, mulai skrg aku akan terus buat nasi himpit tradisional..mudah, lazat dan berkhasiat..mungkin kat M'sia aku akan teruskan membuat nasi himpit tradisional ni..hehe
_____________________________________________________________________

Gambar kek ni aku 'upload' coz atas permintaan Mas..hehe..Aku belum 'expert' lagi nak hias kek ni Mas..baru belajar nak buat icing..belum setanding dgn kek ko yang 'ala2' secret resipi..huhu..

2 comments:

Anonymous said...

cik abe bui hadioh gapo wei... mintak besa sikit. hehehe

azura said...

cik abe bui hadiah besar la wei..tak leh oyak..bak kata siti nurhaliza.."biarlah rahsia"..heheh