Sunday, February 14, 2010

Bila teringat apam balik Sg. Besi..

Cam biasala..bila duduk kat sini..teringat nak makan itu dan ini..seperti biasa keje aku ialah mencari resipi di internet..macam gak apam balik ni..tekak aku tetiba teringat kat apam balik Sg Besi..arghh..ada satu warung kat Sg besi ni, apam balik dia antara yg agak best la jugak yg pernah aku makan kalau nak banding dgn apam balik kat pasar malam rumah aku..dan..cam biasa..aku terjumpa resipi sempoi gilerr yang memudahkan urusan hidup aku untuk acara masak memasak..yeahh..ko layan gambar2 di bwh..(sori..kualiti gambar krg baik coz guna kamera tepon murah..hehe)

Langkah 1: Resipi buat adunan..ko campak sume bahan2 dlm blander spt 2 cwn tepung gandum + 1/2 cwn gula + sebiji telur + 1 1/2 cwn air + 1 sudu teh soda bikarbonate + 1 sudu teh baking powder dlm ..Mesin sume skali dlm blander..

Langkah 2: Panaskan kuali..calitkan sedikit minyak ke..mentega ke..bagi takmo melekat adunan tu dlm kuali. Amik satu senduk adunan, pastu ko letak dlm kuali..cam gambar kat bawah..masa letak adunan tu ko bayangkan ko ni tukang jual apam balik kat pasar malam..biar ada stail skit campak adunan tu dlm kuali..ok

Langkah 3: Agak2 dah nak masak..tabur inti lak..ops..inti ni ko kena sedia2 awal sepatutnya..kacang tumbuk + jagung manis dlm tin + gula + majerin skit..tabur sume skali spt gambar di bwh.

Langkah 4: Apa lagi..lipat 2..dan inilah hasilnya...amacam? ada serupa ke dgn apam balik pasar malam??? heehe..


Hai..makin lama aku duduk kat sini..makin byk kuih muih aku 'explore'..boleh la nak ganti makcik jual kuih depan rumah aku tu nanti..bolehla carik extra income bila dah takde part time nnt...erkkk..ada sesape berminat nak join??? hahaha..

2 comments:

Ibu Aimy said...

bagus2 teringat gak apam balik ni.. hehe lama tak buat.. nk tunggu laki aku belikan kuali khas apam balik tu.. heheheh

ketua geng..from UK...hehe said...

ala..ko pakai kuali goreng pun bleh...tp nak nampak hasil yg marvelous pakai kuali apam tu..leh la nnt kita join venture jual apam balik kat pasar malam hentian kajang nnt..hehehe